De Klas van Piet 2011-2012

Nora Larachi

Nora

• Voornaam: Nora
  • Familienaam: Larachi
  • Woonplaats: Leuven

• Houdt van: thrillers, Up, theater, citytrips, dikke spannende boeken, onverwachte wendingen!, kunst in al zijn aspecten, alternatieve muziek (vooral indie), Twin Peaks, Pushing Daisies, Hans Teeuwen, festivals
  • Heeft een hekel aan: vreemde 'dans'stijlen zoals jump, tecktonic, shuffle, ...; DisneyChannel; tiener -films, -muziek, en -boeken; kerstfilms en -muziek; commerciële muziek (zeker R&B) en experimenteel theater

Lees de besprekingen van

- House on Mars: Pixel Rave: door Amelie Dams

27/03/201211:54

27/03/201211:54

recensie - ‘House on Mars: Pixel Rave’ straalt letterlijk en figuurlijk een vernieuwend licht in de theaterwereld. Het is een perfecte uitvoering van Gesamtkunst, een vorm van theater die alle mogelijke aspecten van kunst omvat, zoals licht, beeld, geluid, zang, decor, kostuums, … De voorstelling zindert nog dagen na op je netvlies.

naar de klasfoto >>

Bedrog zit achter ieder klein hoekje

Niets alledaagser dan het werkwoord bedriegen. Ik bedrieg, jij bedriegt, hij of zij bedriegt… Iedereen bezondigt zich eraan, en toch is het voor u, beste lezer, een ware crisis als u weer eens, in welke mate dan ook, bedrogen wordt. Daarop gooit u zich vast in de armen van uw partner terwijl u uitschreeuwt dat u er werkelijk van overtuigd bent dat dit altijd alleen maar u overkomt. Ach, beste lezer, natuurlijk kan een ander dit ook overkomen. Gaat u maar eens kijken naar ‘Bedrog’, de nieuwste voorstelling van het Antwerpse theatergezelschap STAN naar ‘Betrayal’ door Nobelprijswinnaar Pinter. Wie een even experimenteel stuk als de voorganger ‘Oogst’ verwacht, zal toch lichtelijk teleurgesteld worden. ‘Bedrog’ is namelijk geen vernieuwend toneelstuk. Maar wie heeft gezegd dat dat moet? STAN weet het publiek meer dan een uur te boeien met een uiterst lichte voorstelling over een zwaar onderwerp.

Wie, hoe, wat, waar?

Het stuk vertelt het verhaal van drie mensen: Emma (Jolente De Keersmaeker), Robert (Frank Vercruyssen) en Jerry (Robby Cleiren). Het stuk begint bij het einde van het verhaal en eindigt bij het begin. Robert en Emma zijn jarenlang getrouwd. Emma blijkt echter al jaren een verhouding te hebben met Roberts beste vriend en getuige op hun huwelijk, Jerry. Wanneer Robert een brief in het handschrift van Jerry vindt, besluit Emma hem te vertellen over haar minnaar. Hierop geeft Robert toe dat hij haar ook met verschillende vrouwen heeft bedrogen. Jerry heeft er vreemd genoeg geen idee van dat Robert weet hoe de vork in de steel zit. Pas wanneer Emma jaren later beslist om haar relatie met Jerry te verbreken, vertelt ze dat haar echtgenoot van hun affaire weet. Hierbij liegt ze echter, ze zegt dat ze Robert pas de voorbije nacht op de hoogte bracht. Wanneer Jerry te weten komt dat zijn beste vriend al jaren weet van hun relatie, draait hij de rollen om en vindt hij dat Robert hem ook bedrogen heeft.

In het fijnste laken zit het meeste bedrog

In een samenleving als de onze is bedrog een gewoon begrip. Iedereen maakt het wel eens mee, onder welke vorm dan ook. En geef toe, het leed van een ander kan u geen moer schelen. Recht die rug en ga verder met het leven.

Het stuk biedt stof tot nadenken. Dat is net het mooie van het concept van het achterstevoren spelen: u kunt de feiten in een ander daglicht bekijken. U wordt met uw neus op de feiten gedrukt: hoe kan iemand, die ooit alles voor een ander over had, het in zijn hart vinden die ander te bedriegen? In iedere relatie die de personages met elkaar hebben, wordt er bedrogen. Bedrog is dus zeker geen slecht gekozen titel.

Een goede verstaander heeft maar een half woord nodig

Gedurende het hele stuk zit de kijker vol spanning te wachten om het verhaal eindelijk te kunnen begrijpen. Wanneer u in de zaal zit, zal u wellicht het gevoel hebben dat u als een voyeur in het leven van Emma, Robert en Jerry aan het binnen kijken bent. Iedereen onder ons bezondigt zich er graag aan, we willen graag zoveel mogelijk zaken te weten komen over iemands privéleven om die dan, liefst zo snel mogelijk, als een sappige roddel te verspreiden. Net dat gevoel zal ervoor zorgen ervoor dat u geboeid zult blijven tijdens ‘Bedrog’. Dat komt vooral door de slimme manier van omgaan met het decor. Dat bestaat namelijk uit een grote kamer die kan aangepast worden naargelang de scène. Met deze opvoering lapt STAN de traditionele voorstelling van theater aan z’n laars door de coulisses volledig weg te laten en alle acteurs de ganse tijd op het podium te laten. Op die manier wordt er een soort van spanning gecreëerd. Ook al vindt er een dialoog tussen twee personages plaats, dan staat de derde persoon nog steeds binnen hoorafstand. Zo wordt de indruk gecreëerd dat ieder personage van het bedrog afwist.

Zwaar als een veertje

Geef toe, wanneer u met al het bovenstaande rekening houdt, heeft u nog steeds de indruk dat u met een zwaar gevoel de zaal uit zou komen. Daar slaat u de bal echter volledig mis. Hoe zwaar de onderwerpen ook mogen zijn, STAN springt er telkens zeer licht, zelfs bijna poëtisch, mee om. Op die manier worden de onderwerpen geridiculiseerd en krijgt de voorstelling een humoristisch karakter, wat op veel appreciatie van de toeschouwers kan rekenen.

Iedere toeschouwer zal het bevestigen, wie ‘Bedrog’ bekijkt kan niet naast de symboliek kijken. Zo ligt er bij het begin van de voorstelling een negendelige encyclopedie op het podium. Na iedere scène wordt er een boek weggehaald. Men kan de voorstelling dus in hoofdstukken onderverdelen. Een ander voorbeeld is het gebruik van licht. Men begint met een bijna overbelicht podium, maar na ieder hoofdstuk wordt de zaal duisterder. Dit is om aan te tonen hoe ver het bedrog gevorderd is. Op het einde van de voorstelling is de zaal dus helemaal donker.

‘Bedrog’ is een aanrader voor iedere toneelliefhebber. Het stuk is opnieuw een schot in de roos voor STAN. De ongewone dramatische structuur is fascinerend. Of hoe de laatste loodjes het lichtst zijn.

[‘Bedrog’ Regie: Jolente De Keersmaeker, Robby Cleiren en Frank Vercruyssen Met: Jolente De Keersmaeker, Robby Cleiren en Frank Vercruyssen. Tg STAN. Gezien op 22 november 2011 in de Stadsschouwburg in Leuven ]