Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny

vod
di 20/09/2011 - 14:20 De Vlaamse Opera opent zijn seizoen met Mahagonny van Berthold Brecht en Kurt Weill uit het jaar 1930, volle naziperiode. Zijn er gelijkenissen met tegenwoordig?

opera & musical aufstieg und fall der stadt mahagonny kurt weill berthold brecht vlaamse opera aviel cahn calixto bieito

De mening van Kurt Van Eeghem

Geweld, seks en dood in de stad Mahagonny

Niet voor kinderen?

'Mahagonny' haalde de nationale pers door het leeftijdsadvies dat de Vlaamse Opera aan deze voorstelling meegaf. Liever niet onder de zestien jaar wegens extreme seks en geweld.

Het is niet zo dat de Vlaamse Opera en zijn directeur Aviel Cahn verrast werden door wat ze na een repetitieperiode op het podium te zien kregen. Regisseur Calixto Bieito (die voorheen al 'Carmen' van Bizet bij de Vlaamse Opera regisseerde) staat bekend voor extreme interpretaties van zijn onderwerpen. Hij zoekt naar wat een stuk vandaag nog kan betekenen.

In het verleden hadden collega-operadirecteurs misschien ook beter al verwittigd “liever niet onder de 16 jaar”. Aviel Cahn wil niet dat het publiek voor verrassingen komt te staan. Het leeftijdsadvies kwam er ook uit vrees voor juridische claims in verband met getraumatiseerde kinderen.

Seks, geweld, consumentisme

De opera zelf “Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny” van Berthold Brecht en Kurt Weill gaat over seks en geweld, over een geperverteerde maatschappij. Het is bepaald geen kinderopera. Het is kritiek op uit de hand gelopen consumentisme. Vergelijk het met de rellen van enkele weken geleden in Londen.

'Mahagonny' kadert in een seizoen met als titel “De nieuwe wereld”. Opera als spiegel van de maatschappij. Volgens Aviel Cahn leeft de rijke bourgeoisie van Gent soms naast wat er echt leeft in de maatschappij. Daar kan deze opera een soort verwittiging zijn. Kunst wil geen oplossingen presenteren, maar wel vragen stellen.

Volgens regisseur Calixto Bieito houden we allemaal van geld, we hebben graag veel geld, we geven graag geld uit. We hebben graag plezier. Balzac zei ooit: "De maatschappij wil plezier en geld." En dat is Mahagonny.

Bieito tracht niet te provoceren. Maar levert in zijn voorstellingen graag emoties. In dit geval is dat een sarcastische voorstelling , met veel zwarte humor, die het over de economische crisis heeft en over de obsessie voor geld. Een mooie, kleurrijke voorstelling.

"Het gaat niet alleen over de banken"

Het is geen militant stuk over hoe slecht de wereld wel is. Dat weet iedereen al. De crisis werd uitgelokt door de banken. Daar steekt Bieito de draak mee. Toen hij per vliegtuig reisde, vond hij dat alle Europese steden de vorm hebben van een spin. Daarvoor hoeven we niet naar Las Vegas te gaan. Als je genoeg geld hebt, kun je Mahagonny ook in Gent hebben. Het is zo gemakkelijk om te klagen dat het kapitalisme zo slecht is. In het stuk zit iets veel interessanter: wanneer ze zingen dat het mensdom vernietigender kan zijn dan een tropische storm. Daarover gaat het stuk. Niet over ministers of economie. Daar geraakt hij van in de war. Iedere ochtend is er in Spanje ander nieuws.

Er is niet alleen in de economie crisis. Ook in de waarden. Er is gebrek aan respect voor mekaar. De economische crisis is slechts de top van de ijsberg. Dit is geen pedagogisch stuk. Dit is entertainment. Al kan je achteraf er wel over nadenken. Je mag geen mensen doden, je moet toleranter zijn. Dit is geen les, dit is parodie. Aldus Calixto Bieito.
 

[De opera “Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny” van Kurt Weill - Regie: Calixto Bieito is te zien in de Vlaamse Opera Gent vanaf 21 september, in Antwerpen vanaf 5 oktober 2011.]