The Bridge - seizoen 2

di 17/12/2013 - 16:04 **** Seizoen 2 van The Bridge is nu uit op dvd. Onze recensente zag deze Deens-Zweedse misdaadserie in één ruk uit en raadt u aan om hetzelfde te doen.

Onder de brug

Het zou deze keer niet op de brug, maar onder de brug te doen zijn. Zo werd het tweede seizoen van de Scandinavische reeks The Bridge aangekondigd. En dat blijkt voor geen meter gelogen. Al in de eerste (spannende) minuten van het nieuwe seizoen botst een oude olietanker op de Oresundbrug die Denemarken met Zweden verbindt. Aan boord van de tanker wordt geen crew gevonden, maar enkele vastgeketende Deense en Zweedse jongeren. De Zweedse rechercheur Saga Norén (Sofia Helin) wordt belast met het onderzoek en gaat te rade bij haar vorige partner in crime, de Deen Martin Rohde (Kim Bodnia). Uiteraard is niets wat het lijkt. De vastgeketende jongeren zijn het startschot van een weerzinwekkende race tegen de tijd en tegen Saga’s en Martins eigen demonen.

Het eerste seizoen van The Bridge was een enorm succes. De reeks werd verkocht aan meer dan 60 landen. Dat betekent dat 1 op de 3 landen van deze aardbol de reeks te zien heeft gekregen . Seizoen twee lijkt goed op weg om dat record te overtreffen.

Vuurwerk

Los van alle imposante cijfers blijft de vraag natuurlijk: Waarom verdient net déze reeks uw onverdeelde aandacht, en niet een andere krimi uit het alsmaar groter wordende aanbod? Het antwoord is even simpel als eenduidig: omdat The Bridge II steen- maar dan ook steengoed is, moeiteloos het verre van feilloze eerste seizoen overklast en misschien wel van het beste is wat de Scandinaviërs in dit genre al hebben voortgebracht. Om verschillende redenen.

Niet in het minst door beide hoofdacteurs. Kim Bodnia staat te acteren als een tikkende tijdbom onder het motto “Revenge is a dish best served cold”. Al doen de gebeurtenissen en het onverwerkte verdriet om zijn zoon, zijn getormenteerde
ogen nog dieper wegzakken in een poel van melancholie.

Daar waar Sofia Helins autistische vertolking van Saga Norén in het eerste seizoen vaak een bron van ergernis was, zorgt haar eigenzinnige karakter nu dikwijls voor ontroering en zelfs humor. Helaas doet ze wel nog altijd dingen die niet horen. Niemand –nee, ook iemand met het syndroom van Asperger niet- slaat een bewusteloos slachtoffer tot vervelens toe in het gezicht om een bekentenis te ontfutselen. Maar je vergeeft het haar, omdat Saga nu eenmaal zo is. En omdat je voor ’t eerst in de reeks ook wat barsten ziet in haar ogenschijnlijk gevoelloze zelve.

Is dat het enige foutje? Neen. Het louteringsritueel van Martin in de gevangenis waar de moordenaar van zijn zoon vastzit, staat ook niet bol van de geloofwaardigheid. Maar eerlijk? Het stoort niet. Het entertaint als nooit tevoren en er gebeurt zoveel in één aflevering dat het niet meer dan detailkritiek is. Not too clever for it’s own good? Bijna, maar net niet.

50 tinten grijs

Net als vele andere Scandinavische reeksen is ook dit seizoen van The Bridge geen toeristisch reclamefilmpje, noch voor Kopenhagen noch Malmö. De beelden zijn weliswaar prachtig, maar de hele setting ademt 50 tinten grijs. Naast die beeldenpracht zijn ook de geweldige soundtrack én dito generiek opnieuw van de partij.

Met een finale die even grandioos, spannend als choquerend is en nog dagenlang blijft nazinderen, mag dit gerust een regelrechte topper genoemd worden. Bij voorkeur te binge-watchen, dat spreekt voor zich.

Isabel Steeno
Isabel Steeno werkt al 10 jaar als redacteur voor VRT. Televisie maken én bekijken is één van haar grote passies. Ze is verslaafd aan de betere televisiereeksen. Voor Cobra.be schrijft ze over die grote liefde

[The Bridge 2 is een uitgave van Lumière. Canvas zendt dit tweede seizoen uit in 2014, vermoedelijk in het najaar]