Eerbetoon aan tekenaar Rosinski

vod
vr 15/11/2013 - 16:37 Tekenaar Grzegorz Rosinski is de zeventig gepasseerd, maar artistiek gezien bevindt hij zich in zijn wonderjaren. Zopas verscheen een nieuw Thorgal-album, werd een Thorgal-stripmuur ingehuldigd en binnenkort verschijnt ook een lijvige monografie over zijn werk en leven.

strip striptekenaar literatuur gregorz rosinski polen belgie brussel stripmuur thorgal jean van hamme interview monografie geert de weyer

Sinds hij enkele jaren geleden zijn traditionele techniek opborg en van elk stripplaatje een schilderij maakt, is de zin in striptekenen terug. De van Polen afkomstige, in Zwitserland residerende genaturaliseerde Belg Grzegorz Rosinski is één van die auteurs die de Europese strip nieuw leven inblies met klassiekers als De Chninkel, Hans, Western, Graaf Skarbek en natuurlijk de sinds 1977 lopende reeks Thorgal, die hij opstartte op scenario van zijn vriend Jean Van Hamme.

België

Interview met Grzegorz Rosinski

Met striptekenen was hij nooit bezig, zegt Rosinski, voor de gelegenheid in Brussel om er de grote stipmuur op het Anneessensplein in te huldigen. Al spreekt hij daarmee zichzelf flink tegen. In zijn zware en lijvige monografie heeft hij het namelijk over hoe strips verboden werden op school in Polen, terwijl hij toen net wel wilde striptekenen. Zijn docent dreigde hem er zelfs voor te berispen. Anno 2013 nuanceert Rosinski. "'Verboden' is een groot woord," klinkt het. "Men beschouwde het niet als kunst, maar je kon wel striptekenen." Ook het antwoord op de vraag hoe een Poolse tekenaar in België terechtkomt, wijkt lichtjes af van wat de monografie vertelt. "Ik ben door België gevraagd," klinkt het. "Dat ik in de stripwereld beland ben, berust eigenlijk op toeval. Eigenlijk is alles begonnen met Carlo Blanchart, een Brusselse uitgever van postkaarten die regelmatig naar Oost-Europa afreisde om tekenaars te zoeken. Ik was toen in Polen al een tijdje bezig met illustraties voor boeken en zo heeft hij me gevonden. Op een dag belde hij me, we spraken af en voor ik het wist kopieerde hij talloze tekeningen van me. Wat ik niet wist was dat hij ze nadien heeft rondgestuurd naar Belgische stripuitgevers. Maar goed, alle uitgevers die mijn werk onder ogen kregen, reageerden negatief. Pas jaren later kon ik aan de slag in Trombone Illustré van Yvan Delporte. Dat was mijn debuut in de stripwereld. Bij Dupuis."

Thorgal

De rest is geschiedenis. Begin jaren zeventig trok hij een tijdlang in bij Thorgal-scenarist Jean Van Hamme. Het waren de jaren van Jaruzelski. Tanks domineerden het Poolse straatbeeld, fax- en postverkeer werd onderbroken. Om de gloednieuwe reeks Thorgal te redden moest Rosinski wel naar België overkomen. Hij geraakte nog net weg uit Polen. 'Gevlucht', zegt hij de ene keer. Maar dat woord nuanceert hij nu.

Thorgal, zo wil Rosinski benadrukken, is géén heroïc-fantasyreeks. "Dat is het slechts voor een gedeelte. De reeks kent veel andere invloeden als western, horror en science fiction." Moeilijk was het niet om al die stijlen in één reeks te integreren, meent hij. "Ik heb al die genres zonder morren getekend omdat ik hongerig ben naar nieuwe uitdagingen. Mij maakte het overigens niet uit met welk thema Jean plots weer kwam aandraven. Als tekenaar ging ik er enkel van uit: welk beeld is het sterkst bij deze verhaallijn? Ik vind alles goed om te tekenen, behalve dan de moderne maatschappij met gebouwen en wagens. Dat interesseert me niet. De strip heeft alles te maken met verbeelding. Een stripauteur moet er op toezien om elke wereld geloofwaardig te maken voor zijn lezers, hoe vreemd sommige scènes en verhaalontwikkelingen ook zijn. In die zin ben ik ook niet geïnteresseerd in historische realistische reeksen of zelfs feiten."

Stripmuur

Afgelopen woensdag werd op het Brusselse Anneessensplein een grote stripmuur van Thorgal en zijn vrouw ingehuldigd. "Ik ben Brussel erg dankbaar voor de kansen die de stad mij in het verleden heeft geboden," zegt Rosinski. "Ik kom er graag terug, maar woon tevens erg graag in Zwitserland." Over zijn monografie - wellicht de meest lijvige die een Belgische stripauteur ooit te beurt viel - is hij erg in zijn nopjes. Het door de Franse stripkenner Patrick Gaumer in interviewvorm geschreven boek behandelt de beginjaren van Rosinski als kunstenaar, zet ook 's mans leven in het communistische Polen centraal en gaat vandaar stilaan over naar zijn eerste jaren als striptekenaar in België. Het boek gaat ook in op censuur in België, de eerste naam die Thorgal te beurt zou zijn gevallen alsook de reden waarom hij besloot van elk stripplaatje een schilderij te maken.

De Nederlandstalige editie van deze vierhonderd pagina's tellende uitgave verschijnt op 4 december. Op 23 november opent in de bekende Parijse stripgalerie Daniel Maghen een (verkoops)expo rond Rosinski. Zopas verscheen bij Le Lombard ook het vierendertigste Thorgal-album, 'Kah-Aniël'

Geert De Weyer