Kees de jongen - Theo Thijssen/Dick Matena Auteur: Geert De Weijer

vod
do 22/03/2012 - 11:36 Geert De Weijer *** Na integrale adaptaties van 'De Avonden', 'Kaas', 'Dwaallicht' en 'A Christmas Carol' heeft de Nederlandse stripauteur Dick Matena naar eigen zeggen zijn beste werk afgeleverd.

dick matena tekenaar strip beeldroman kees de jongen theo thijssen roman geert de weijer interview

'Kees de jongen', naar het boek van Theo Thijssen, is voorlopig 's Dick Matena's magnum opus. Een mooi gesprek over het nieuwe boek, zijn eigen systeem van integrale stripadapties en zijn toekomstplannen.

Hoewel het bij ons een eerder onbekend boek bleef en ook de film uit 2003 hier nauwelijks bijval kreeg, is 'Kees de jongen' in Nederland een klassieker. "En terecht", zegt Dick Matena, de Nederlandse pleegvader van snotneus Kees Bakels, die diens lotgevallen integraal in een net geen vijfhonderd pagina's tellende striproman in beeld wist te brengen. "Dit is het boek zoals ik het altijd al wilde hebben", zegt de 69-jarige auteur, terwijl hij de uitgever bedankt voor het formaat, papier en witranden rond de tekeningen. "Eindelijk heeft iemand naar me geluisterd.

Klaar is Kees

Volgens Matena lieten heel wat ouders het in de jaren zestig aan hun kroost lezen. Het boek uit 1923, dat stijlvol en met veel liefde door Matena werd geadapteerd, wil hij niet omschrijven als een kinderboek, "maar je kan je als kind, en wellicht ook als ouder, ontzettend goed identificeren met de hoofdfiguur." Het succes is volgens de stripauteur te danken aan het feit dat Thijssen (1879-1943) erin slaagde een jongetje te creëren "zoals we op die leeftijd allemaal wel wilden zijn: op alle mogelijk manieren beroemd worden en verliefd worden op het mooiste meisje van de klas. Dan is Kees een groot schermer, dan weer redt hij iemand van de verdrinkingsdood. Die fantasieën lopen als een rode draad doorheen het hele boek."

'Kees de jongen' speelt rond 1895 en volgt de dan twaalfjarige Kees Bakels in de Amsterdamse Jordaanwijk. Zijn vader, de eigenaar van een schoenwinkel, heeft het niet breed, maar dat houdt Kees niet tegen om aan het dagdromen te slaan en, los van de armoede, avonturen te beleven die zijn bestaansrecht verzilveren. Thijssen heeft altijd ontkennend gereageerd wanneer men het boek wilde linken aan zijn eigen jeugd, terwijl zijn vader toch ook een schoenmaker uit de Jordaan was, zijn gezin het allesbehalve breed had en ook hij net als het titelpersonage van zijn beroemde boek een zwaar toelatingsexamen moest doen om in Haarlem te kunnen studeren. Sinds de eerste verschijning, nu bijna 90 jaar geleden, werd het boek meer dan 25 keer herdrukt. De stripadaptatie verscheen bij het Nederlandse Athenaeum

Geert De Weijer

['Kees de jongen. Een beeldroman door Dick Matena' - Tekst: Theo Thijssen. Beeld en vormgeving: Dick Matena. Uitgeverij Athenaeum, 2012]

[Van 'Kees de jongen' is in Nederland ook een rockopera gemaakt, met Frank Groothof en De Kift . De opera toert er nog tot eind mei.]