Dit zijn de namen - Tommy Wieringa Auteur: Johan De Haes

vod
di 09/10/2012 - 19:51 Johan De Haes **** Met 'Dit zijn de namen' schreef Tommy Wieringa een roman van wereldklasse die leest als een moderne parabel. Over geloof, wreedheid, xenofobie.

tommy wieringa dit zijn de namen interview johan de haes

Grote thema's

 

 

Tommy Wieringa raakte in 2005 bekend met de vitalistische ontwikkelingsroman ‘Joe Speedboot’ (2005), een boek dat ook door zijn talrijke nominaties voor literaire prijzen, een groot publiek verwierf. Hij bevestigde zijn reputatie met het ambitieuze ‘Caesarion’ (2009), waarin hij een groot bereik in thematiek en locaties tentoon spreidde. Wieringa werd ook geloofd om zijn ‘grote’ thematiek, wars van huiskamerrealisme, en om zijn strakke en krachtige stijl. En nu is er ‘Dit zijn de namen’ . Daarmee toont hij zich als het ware een erfgenaam van William Golding: proza waarin de kiemen van onze donkerste verbeelding en de grenzen van onze menselijkheid aanschouwelijk worden gemaakt, in een roman die parabelachtig aandoet.

Twee verhalen

“Dit zijn de namen’ bevat twee verhalen die tot elkaar naderen en elkaar in het slot ontmoeten. Het ene verhaal herinnert aan ‘De Weg’ van de Amerikaan Cormac Mccarthy en vertelt de vreselijke lotgevallen van een groep illegale zwervers die door gewetenloze smokkelaars de eindeloze prairie van wat op Oekraïne lijkt, worden opgestuurd.

In het andere verhaal wil een matig corrupte Oost-Europese politie-officier, die zich een joods deuntje uit zijn jeugd herinnert, zich bekeren tot het Jodendom, waar hij al dan niet door zijn geboorte toe behoort. Zijn gesprekken met ‘de laatste rabbi’ van zijn stadje Michailopol zorgen voor diepe ernst en prachtige humor en doen enigszins denken aan “De Finklerkwestie’ van Howard Jacobson, de roman over een goj die zich absoluut tot het Jodendom wou bekeren.

Een nieuwe stap in Wieringa's oeuvre

Tommy Wieringa schreef een indrukwekkende roman waarin hij het ontstaan van een geloof, de wreedheid en fascinatie, de moord op de zondebok en de voorlopige vrede erna, met fascinerende, mythevormende vertelkracht en verbeelding oproept.

Hedendaags herkenbaar zijn de postcommunistische verwarring en de diepe xenofobie van een moderne wereld. Tommy Wieringa zet hiermee een nieuwe stap in een oeuvre dat in zijn thematiek en vormgeving internationale allure heeft gekregen.

Johan De Haes

 

['Dit zijn de namen' - Tommy Wieringa. De Bezige Bij, 2012]

Tommy Wieringa in het Cobra-archief